Monday, October 31, 2011

Nak Yang Bertudung

Haritu time borak - borak dengan kawan - kawan aku, tetiba keluar topik ni  "Kalau nak pilih calon bini, nak yang bertudung ka free hair?". Soalan macam ni agak subjektif nak jawab. Tu terpulang pada taste masing - masing.

Bagi aku, aku akan pilih yang bertudung. Aku rasa perempuan yang bertudung nampak lebih ayu dari perempuan yang free hair. Sedap ja mata memandang. Haha! Tak semestinya perempuan yang free hair tu tak okay, cuma taste aku lebih kepada yang bertudung. Kalau nak cari calon bini, apa yang aku pandang perempuan yang bertudung, yang jaga akhlak, jaga aurat, jaga nama baik family. Bakal teman seumur hidup, mesti nak yang terbaik kan. :)

Dari dulu aku ingat satu ayat ni - Selangkah anak perempuan keluar rumah tanpa tutup aurat, selangkah si ayah hampir ke neraka. Kalau dah kahwin, dosa tu akan pindah pada si suami. Aku selalu terfikir, anak - anak perempuan yg tak tutup aurat ni, tak sayang kat ayah diorang ke. Tapi kalau tutup aurat hati tak ikhlas pun, takda guna jugak. Terpulang la pada diri masing - masing. Macam sorang kawan aku cakap, "Besaq, besaq dah".

Mak aku pun awai - awai lagi dah pesan dah "Abang nanti kalau nak cari bini, cari yang pakai tudung". Aku iakan saja. Kalau free hair, memang jangan harap dia nak terima buat menantu. Haha! Tok aku pun cakap benda yang sama jugak.

Ada sorang artis bertudung ni aku suka sangat tengok dia. Dari 1st time tengok sampai la sekarang. Heliza Helmi. Sejuk mata memandang tiap kali tengok dia. Hehe. Dulu - dulu masa zaman muda mudi, selalu gak terbayang, kan best kalau dapat awek macam Heliza Helmi. Dulu la, time zaman ngeng lagi. Sekarang ni dah tua dah. Dah tak terfikir benda - benda macam tu. Haha!





p/s: Apahal tiba -tiba cakap pasal calon bini ni. Belajaq pun tak habis lagi. Dah terkena sindrom gatai? :p
Jazakkallah khairan khatira. Assalamualaikum (",)