Friday, July 13, 2012

Amalan Kejuruteraan @ FKE & FKEKK

Dua fakulti terakhir untuk Amalan Kejuruteraan. Okay, jom start dengan Fakulti Kejuruteraan Elektrik (FKE).

Masa hari 1st AK kat sini, rasa macam tak best. Hari 1st terus kena buat litar. Takde basic langsung. Aku dengan gigihnya buat jugak litar tu dengan partner aku si Aiman. Yang tak boleh blah, habis buat litar kena jawab assesment. Lecturer tu tanya soalan advance macam kitorang ni budak FKE. Mana nak tau jawab. Aigoo. =.="


Hari 2nd & 3rd macam dah okayy dah. Aku mula faham pasal circuit board, switch, relay, timer relay, wayar neutral, life, earth, etc. Kalau budak elektrik baca nih confirm aku kena gelak. Haha! Macam best pulak buat litar. Bila dah siap buat & tengok mentol lampu menyala, rasa legaaaaa sangat. Excited siot. :p


Kat sini memang aku puji lecturer - lecturer  FKE. Lecturer untuk ketiga - tiga hari memang dedicate person. Reason? Bila ditanya soalan assesment & kitorang tak dapat nak jawab, diorang akan explain dengan details pasal jawapan untuk setiap soalan tu. Dari tak faham terus jadi faham. 










Last fakulti, Fakulti Kejuruteraan Elektronik & Kejuruteraan Komputer (FKEKK). Kat sini kitorang guna software belajar pasal Multisim & Proteus. Software ni digunakan untuk design electronic equipment & test dalam software tu terus. Boleh tau jugak bacaan elektrik. Ehh, betul ke? Urmmm, aku pun taktau camna nak explain. Tanya mr. Google. Haha! Best jugak a guna software nih. Lecturer pun sporting. Dia ajar senang faham.

Nasib baik kat sini sehari je. 11/7/2012 tamat laa AK. :)



p/s : AK dah tamat. Bagi aku sendiri, AK ni sangat best. Sebab apa best? Next entry nanti aku ceritakan. :)

Jazakkallah khairan khatira. Assalamualaikum (",)