Monday, August 6, 2012

Ramadhan Itu

Alhamdulillah. Harini dah masuk 17 Ramadhan. Pejam celik cepat betul masa. Rasanya macam baru lagi start berpuasa. Nenek aku pernah kata, 15 hari yang pertama ibarat kita daki gunung. 15 hari yang terakhir, kita turun gunung. Waktu mendaki, memang kita akan terasa letih tapi bila dah sampai ke puncak, sikit demi sikit mula hilang segala letih tu.

Tahun ni aku berpeluang sambut puasa di rumah dengan family sebab tengah cuti sem yang sangat panjang. Tahun ketiga berpuasa di rumah selepas habis diploma. Memang bersyukur sangat sebab waktu diploma dulu, dari 2007 sampai 2009, 3 tahun berturut - turut tak dapat berpuasa dengan family aku. Naik degree, alhamdulillah dapat jugak. Yela, aku paling suka berbuka dengan family. Bukan sebab makanan yang banyak tapi sebab suasana waktu berbuka tu. Dikelilingi family kita sendiri. Tak dapat nak explain macam mana perasaan tu. Hehe.

Kadang - kadang ada jugak teringat kenangan berpuasa waktu diploma dulu. Tahun 2007. 1st time berpuasa di tempat orang. 1st time berenggang dengan family waktu bulan puasa. Memang rasa lain. Nasib baik ada kawan - kawan senasib. Taklaa rasa sedih sangat. Haha. Kena berdikari sendiri. Kalau kat rumah, makanan family yang sediakan. Bila dah jadi anak perantau, nasi bujang la jawabnyaa. :p

Yang tak boleh lupa, sepanjang 3 tahun dalam bulan puasa tu, kadang - kadang aku berbuka atas bas. Selalunya kalau dari Sungai Petani nak balik ke Perak aku naik bas petang. Alamatnya memang berbuka atas bas la jawabnya time berbuka tu. Penuh satu beg mak & nenek aku bekalkan makanan buat berbuka.

 Ada jugak yang tak boleh blah. Waktu dah nak dekat raya sem 1 dulu, bukan main lagi aku & Khai buat slide story pasal housemate nak balik raya guna Power Point. Maklum laa, waktu tu baru belajar Power Point. Budak multimedia sem 1 kan. Poyo ja lebihh. Kira bajet hebat laa dapat buat animation slide guna Power Point waktu tu. Haha! 

Dan sekarang semua tu hanya tinggal kenangan. Kenangan di bulan Ramadhan :)

Kredit Imej : aram287

p/s: Salam Nuzul al-Quran. :)

Jazakkallah khairan khatira. Assalamualaikum (",)