Saturday, January 21, 2012

Abah

5 Januari lepas birthday abah aku. Cuma awal 5 hari dari birthday aku. Ya, dari kecik aku dah biasa panggil abah. Kalau orang lain ada yang panggil ayah, abah, papa, walid, etc. Aku lagi selesa dengan panggilan abah. Umur dia dah pun menjangkau 56 tahun. Dah lebih setengah abad.

Terus - terang, aku sebenarnya tak lah rapat dengan abah aku. Aku lebih rapat dengan mak. Mungkin sebab dalam apa - apa hal aku lagi selesa bila dengan mak.

Abah aku ni dari perpektif aku tak la garang sangat sebenarnya. Kalau ada buat salah pun, dia cuma tegur - tegur ja. Kalau dia dah tegur tu, okay kami adik - beradik stop. Tak payah nak lebih - lebih. Cuma "hobi" dia berletiaq (berleter). Haha! Selalu yang jadi mangsa, adik perempuan aku. Sebab dia nak buat apa pun, mesti lambat. Mau tak kena berletiaq dengan abah. :p

Mana ada ayah yang tak sayangkan anak - anak kan. Aku rasa abah pun sama. Tapi mungkin dia tak tunjukkan kasih - sayang tu depan - depan, tak macam mak. Sama macam aku. Aku rasa aku sangat jarang tunjukkan kasih - sayang aku kat abah. Rasa macam mana ntah. Tapi tu tak bermakna aku tak sayang abah. Dalam konteks aku, complicated sebenarnya hubungan ayah - anak ni. Hehe

Aku teringat cerita seorang lecturer aku. Dia cakap masa kecik sampai besar dia sangat takut dengan ayah dia. Tak pernah rapat. Tapi bila ayah dia dah tua & uzur, dia yang tolong jagakan. Tolong suapkan makanan, tolong mandikan. Waktu tu baru dia betul rasa rapat dengan ayah dia. Kalau boleh aku tak nak jadi macam tu. Bila dah tua baru ekspresi kasih sayang tu timbul.

Abah, abang sayang abah. :)



p/s: Tiba - tiba teringin nak tulis entry pasal abah. :)
Jazakkallah khairan khatira. Assalamualaikum (",)