Saturday, January 7, 2012

Itulah Kawan

Tengah malam macam ni sememangnya mood yang baik bagi aku untuk melayan perasaan. Maaf, bukan melayan jiwang, tapi melayan kenangan mengusik jiwa. Sempat lagi hang dok mengelamun padahal orang lain busy study musim final exam ni.

Teringat balik kenangan waktu sekolah rendah, sekolah menengah, diploma sampai la sekarang, degree. Banyak pengalaman yang dah aku lalui. Sedar tak sedar dah makin tua aku ni. Dalam proses ni, aku ketemu ramai insan  yang bersilih ganti datang dalam hidup aku. Ada yang datang dan pergi dan ada yang datang dan terus kekal sehingga kini.

Orang cakap kawan ketawa senang dicari, kawan menangis susah dicari. Aku setuju dengan pendapat tu. Kawan waktu kita senang memang ramai. Tapi berapa kerat kawan yang sanggup menolong kita waktu kita dalam kesusahan? Waktu kita memerlukan pertolongan? Yang tak sanggup tengok kita dalam masalah. Seorang kawan yang baik pasti akan mengambil berat akan kawan baik dia sendiri. Menjadi tempat untuk berkongsi rahsia. Suka duka. Kawan yang boleh tersenyum riang dan menangis bersama - sama.

Hanya satu, adakah kita benar - benar menghargai persahabatan itu?


Jazakkallah khairan khatira. Assalamualaikum (",)